چنین موضوعی به دلیل عدم تاثیرپذیری هوش فرهنگی از سازه هوش به معنای عام آن است.
اگر هوش منطقی و ریاضی را میتوان با آموزش بهبود داد هوش فرهنگی را میتوان تا حد بسیار بالایی غیرارثی و ناشی از یادگیری و آموزش دانست.
آشنایی با مدلهایی که میتوان از آنها در تقویت هوش فرهنگی بهره برد هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است.
هوش فرهنگی فراشناختی، هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری» در قالب ۹ مولفه اساسی «علاقه درونی، علاقه بیرونی، برنامهریزی، آگاهی، ارزیابی و چک کردن، دانش فرهنگ عمومی، دانش فرهنگ خاص، رفتار کلامی و رفتار عملی» برای مدیریت هوش فرهنگی شناسایی و دستهبندی شدند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که، همه ابعاد و مولفههای مدیریت هوش فرهنگی دارای بار عاملی بالای ۵/۰ میباشند، لذا تاثیر همه ابعاد و مولفهها بر مدیریت هوش فرهنگی تایید میگردد.
در بین ابعاد مدیریت
همچنین در بعد هوش فرهنگی انگیزشی، مولفهی علاقهی بیرونی دارای تاثیر بیشتر و مولفهی علاقهی درونی دارای تاثیر کمتری است.
در بعد هوش فرهنگی فراشناختی، مولفهی آگاهی دارای بیشترین تاثیر و مولفهی ارزیابی و چک کردن دارای کمترین تاثیر است.
در بعد هوش فرهنگی شناختی، مولفهی دانش فرهنگ خاص تاثیر بیشتر و مولفهی دانش فرهنگ عمومی تاثیر کمتری دارد.
همچنین در بعد هوش فرهنگی رفتاری، مولفهی رفتار عملی تاثیر بیشتر و مولفهی رفتار کلامی تاثیر کمتری دارد.
منبع :
مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار
هوش ,فرهنگی ,تاثیر ,مولفهی ,دارای ,فرهنگ ,هوش فرهنگی ,بعد هوش ,و مولفهی ,مدیریت هوش ,دانش فرهنگ ,دارای کمترین تاثیر ,دارای بیشترین تاثیر
درباره این سایت